Cyklovýlet do Kinderdijku
Krásné babí léto v NL jsme nemohli využít jinak než projížďkou na kole. Už dlouho jsme uvažovali o mlýnech v Kinderdijku, jedním z „must see“ pro turisty, ale vždy nás právě toto odrazovalo. Mlýnů už jsme na našich výletech viděli docela dost a i další plánujeme navštívit a prohlédnout zevnitř, ale jaksi nejsme na tato masově propagovaná místa. Takže jsme tento náš výlet pojali jako cykloprojížďku se závěrečnou etapou přes Kinderdijk.
Po nedělním obědě jsme nasedli do auta a po 40 minutách zaparkovali asi 2 km východně od Oud-Alblas. Odsud jsme nám naplánovala asi 40 km okruh – Molenroute Alblasserwaard. Trasa vedla krásnou poldrovou oblastí a cestou jsme projeli kolem tolika mlýnů, že jsme je pak už zapomněli počítat .
Původním plánem bylo, že cca po 10 km zastavíme na zmrzlině na farmě IJsboerderij Middelbroeck. Sice podle webových stránek měli mít v neděli zavřeno, ale považovala jsem to za nepravdivou informaci. Který zmrzlinář by si dovolil mít zavřeno v neděli odpoledne, kdy kolem proudí davy cyklistů a turistů. Bohužel měli opravdu zavřeno, a tak jsme popojeli dalších 6 km do Groot-Ammers, kde jsme si v bistru s kebabem koupili nanuky Magnum. Dál jsme pokračovali kolem řeky Lek asi 15 km do Kinderdijku. Dojeli jsme sem kolem 17. hodiny, což byl čas tak akorát, protože hlavní masy turistů už odešly. Trošku jsem se totiž bála, aby nás vůbec pustily na cyklostezku, která vede mezi oběma řadami mlýnů. Naštěstí tu žádní hlídači nebyli a my jsme mohli v klidu projet. Myslím si ale, že pokud se jim tam nahrne spousta turistů, tak pouští jen lidi se zakoupenou vstupenkou (na prohlídku některých mlýnů, do muzea a na projížďku lodí). Udělali jsme pár fotek a dojeli závěrečných (a nekonečných) 10 km k autu.
Pozn. Mlýny Kinderdijk jsou technickou památkou zapsanou na seznamu UNESCO. Mlýny v Kinderdijku jsou největší autentickou skupinou větrných mlýnů na jednom místě. Jsou rozmístěny ve dvou stupních, v řadách přes kilometr dlouhých. Jejich úkolem bylo odvodňovat polder Alblasserwaard. Byly vystavěny kolem roku 1740. Jejich práci převzala v roce 1868 parní a v roce 1924 elektrická přečerpávací stanice.
Martina | 20. 9. 2020 Ne 11.23 | Cestování, Belgie a NL, Cykloturistika | Tisk | 99x